mandag den 5. marts 2012

Ungarsk gullaschsuppe!

Min svigermor laver den skønneste ungarske gullaschsuppe og inden jeg mødte min sømand, så havde jeg aldrig fået denne type suppe før.
Jeg spurgte derfor svigermor om opskriften sidste søndag vi var derude og hun kom straks med tips og triks. Og nøj jeg kom på hårdt arbejde! Der skulle først laves en suppe og SÅ skal det hele svitses mv. og så koge i 2½-3 timer!! Så arbejdet startede allerede lørdag morgen :)


Antal: Ca. 4 personer = 3 liter suppe
Forberedelsestid: Ca. 6 timer
Ingredienser:
Grundsuppe:
Marvben, oksebryst, gode ben, kraftben eller anden slags ben at koge suppen på
Vand til at dække benene
Selleri
2 porre
6 gulerødder
Salt og peberkorn

Suppe:
Margarine
600 gram gullaschkød (af okseklump) i tern
2 løg
½ tsk kommen
½ tsk merian
1 spsk paprika
120 gram tomatpure
2 tørrede chili eller 1 tsk stærk chilipulver
8 kartofler
Den siede grundsuppe


Fremgangsmåde:
Grundsuppe:
Benene og vandet bringes i kog. Herefter fjernes skummet indtil der ikke kommer mere - det tager ca. 15-30 minutter.
Grøntsagerne samt salt og peber kommes nu i gryden og koger i 1 time.
Herefter var suppen færdig og benene og græntsagerne fjernes og suppen sies.

Suppe:
Løggene hakkes og svitses klare i margarinen. Køddet brunes af lidt efter lidt i gryden. Herefter tilsættes krydderierne og tomatpure.
Grundsuppen hældes i gryden - den skal være en del cm. over køddet.
Suppen koger nu i 1 time. Herefter tilsættes kartoflerne, som er skåret i tern.
Suppen koger i endnu en time. Herefter køler suppen af i minimum 12 timer.

Denne suppe er faktisk bedst på 3. dagen! Og helt klart det store arbejde værd! Mums :)


Vi fik fuldkornsflutes dertil fra Rema1000 - lidt nemt skulle det også være :)

2 kommentarer:

Anne sagde ...

Ej den ser lækker og mættende ud den suppe! :)
Det er evigheder siden jeg har fået gullash suppe, men nu har jeg da bestemt lyst til det! :) hehe..

Malene uden R sagde ...

Skynd dig endelig ud i køkkenet og igang, Anne :) Selvom det tager en del tid at lave den, så er det det hele værd :) Og den passer jo sig selv det meste af tiden :)