mandag den 5. september 2011

Solsikkeboller med et tvist!

Jeg havde længe haft en opskrift på solsikkeboller fra 99 dresses liggende, som bare ventede på at blive afprøvet.
Så det blev i går, da jeg skulle have lidt nyt til madpakken.
Jeg har ændret lidt i opskriften, men originalen kan ses lige her!

Antal: 20 stk.
Bagetid: 15 minutter ved 200 grader.
Ingredienser:
50 gr. gær
1½ tsk salt
2 spsk honning
8 dl lunken vand
2 dl solsikkekerner
5 spsk hørfrø
1 groftrevet squash
2 dl grahamsmel
2 dl rugkerner
9 dl hvedemel
6-7 dl fuldkornsspeltmel

Gæren røres ud i salten. Herefter tilsættes honningen.
Gærblandingen blandes med den lunkne vand, og det hele røres godt sammen.
Solsikkekerner og hørfrø tilsættes og røres rundt.
Den revne squash tilsættes og dejen skal røres godt igennem, for at få fordelt squashen.
De forskellige meltyper tilsættes lidt efter lidt, til dejen er tilpas klistret, men fortsat lidt fast.
Jeg valgte at lave dejen som en lettere klistret dej, som jeg så satte på bagepladerne med to spiseskeer.
Dejen stilles til hævning i 1 time. Herefter fordeles dejen på bageplader i "klatter" af den størrelse man ønsker sig.
Efter hævningen bages bollerne midt i ovnen.

Det her er nogle skønne boller, som både kan bruges til morgenmaden eller i madpakken. Og så kan min mave lidt bedre klare det, når der ikke kun er hvedemel i en opskrift!
Og så er det jo skønt og nemt med en opskrift, hvor måleenhederne er skeer og dl-mål! :)

2 kommentarer:

Kathrine sagde ...

De ser bare super lækre ud! :D

Malene uden R sagde ...

Og sådan smager de heldigvis også :) Hurra for hjemmebag :)