mandag den 14. marts 2011

Øllebrød!

Ja, sådan en omgang blev sat over igår :)

En af mine veninder grinede sidst jeg lavede sådan en omgang - hun syntes åbenbart jeg var så sød, fordi jeg jo er ung, men nyder retter fra da mormor var ung ;)

Opskriften er fra God Mad Let At Lave:

Jeg har taget udgangspunkt i opskriften derfra, men har lavet en lille ændring - lært af min mor :)

Forberedelsestid: 10-15 minutter.
Kogetid: 20 minutter.

300 gr. mørkt rugbrød
3/4 liter vand
40 gr. sukker
Rød saft

Rugbrødsskiverne skæres i små stykker og lægges i en gryde.
Jeg skar desuden også kanterne væk, så man undgår for mange klumper.
Sukker hældes i gryden.
Der tilsættes rød saft til blandingen. Jeg har ikke noget mængdemål af saften. Men vil vurdere omkring 1 dl til 300 gr. rugbrød.
Vandet tilsættes og gryden står og trækker i nogle timer eller til næste dag.


Øllebrøden skal koges ved svag varme og røres godt i.
Det smages til med sukker eller evt. rød saft og hældes derefter i en skål, hvor der hældes sukker over øllebrøden, for at der ikke skal dannes skind.


Opskriften fra bogen er lavet på baggrund af 300 gr. rugbrød - jeg lavede af 900 gr.

Jeg har delt øllebrøden i små fryseposer, så det er nemt at tage en lille portion op og varme om morgenen, så der er sundt og nærende morgenmad.

Ingen kommentarer: