lørdag den 11. juni 2011

Maskeret blomkål

Aftenens menu har stået på maskeret blomkål. Det smager så godt, men er ikke tit jeg får det. Har aldrig lavet det i de 4 år jeg snart har boet ude. Så nu når jeg er alene hjemme, var det jo en perfekt mulighed :)
Pænt serveret på tallerken!
Og sådan så min tallerken ud her til aften.
Jeg fik en skive rugbrød dertil. Jeg glemte alt om at købe et groft, friskbagt flute, da jeg var ude og handle i dag, men rugbrød var nu også ganske fint :)

Opskriften på denne ret er jo ganske simpel og jeg har tidligere fået den som en let forret på en sommerdag ved mine forældre. Men synes nu jeg er godt mæt lige nu. Men jeg har også spist omkring 3/4 af blomkålet med tilbehør :)

Jeg lavede en dressing af:
   - Creme fraiche
   - Sennep
   - Krydderier: Salt, peber, karry, chiliflager
   - Dild
   - Frisk citronsaft
Karrysmagen passede fint til retten da jeg spiste det, men da jeg smagte den til var jeg i tvivl om jeg syntes den var god. Men den passede fint dertil.

Blomkålet blev kogt i letsaltet vand i 12-13 minutter og det var fint kogt. Mit var heller ikke så stort.

For første gang i de snart 4 år jeg har boet for mig selv, har jeg også endelig kogt 2 perfekte hårdkogte æg :) Så den "succesopskrift" får I også lige.

Hårdkogte æg:
Vandet sættes til at koge.
Når det koger puttes æggene i gryden, låget lægges på, blusset slukkes og de skal koge 8-9 minutter.
Så må jeg se om den succesopskrift også virker næste gang der skal koges æg :)
Og så fik jeg en forfærdelig lyst til abrikossodavand i dag, så det og lidt gulerodsstave skal jeg hygge med i aften :) Efter en hyggelig biograftur igår, som også indebar en god portion popcorn, så skal der vist ikke hygges med snolder i dag :)
Jeg har været ude og handle lidt ind til huset i dag. Så det glæder jeg mig til at vise jer billeder af, når jeg får samlet det :)
Jeg kan dog vise en af de ting jeg fik købt i dag - kagedåser :)
De er købt i Netto til kr. 40. På den lille står der: "Sweets for you". På den mellem: "Sweets for me". På den store: "Sweets for us".
Så nu er der ingen undskyldninger mere, for at udskyde bagningen af knækbrød og diverse andre lækre ting, som de her fine kagedåser vil være perfekte til. Og så synes jeg de er fine til at stå på køkkenbordet.

Kenzo har legekammerat til overnatning i dag - det er svigermors hund, Olsen, som jeg passer sammen med min svigerinde her i pinsen.
Jeg synes det var synd at han skulle være alene i huset, og så kun få selskab når vi kom for at gå med ham. Så jeg måtte ud og hente ham og få ham kørt hjem (behøver jeg at sige at han fylder meget i en bil og åbenbart ikke er vild med bilkørsel!?).
Men hjem til huset kom han og Kenzo skyndte sig ud i haven for at vise den frem ;) Og nu ligger begge hunde så og småsover og går lidt rund omkring. Håber de kan være ligeså stille i nat, så jeg kan få sovet ud :)
Svigermors hund, Olsen!
Min aften skal gå med at se U21-Landskampen. Det er begyndt at småregne, så lysene er blevet tændt og jeg er hoppet under et tæppe :)

Ha' en dejlig aften derude i blogland!

Ingen kommentarer: