onsdag den 5. oktober 2011

Boller i karry!

Jeg har udforsket mit husmor-gen i dag og har givet mig i kast med hjemmelavede kødboller til boller i karry. Det blev ganske vellykket og absolut ikke sidste gang de laves fra bunden. Det er jo så forfærdeligt simpelt! :)
Opskriften er fra "Nem mad - Let at lave".

Kogetid: Ca. 10 minutter.
Ingredienser:
500 gr. hakket kalv/flæsk
1 løg
1 æg
2½ dl mælk
1 dl mel
Krydderier: Salt + peber

Alle ingredienserne blandes blot godt sammen og sættes på køl i ca. 30 minutter.
Farsen bliver mere fast og ikke så "tynd" som den er lige når den er blevet rørt.
En gryde med letsaltet vand bringes i kog.
Kødbollerne formes med en spiseske og koges i vandet.
Der skal dog kun laves ét lag af gangen i gryden, så kødbollerne kan stige til toppen af gryden.
Når kødbollerne kommer op til vandoverfladen er de færdige - dette tager ca. 10 minutter.
Jeg lavede mine lige lovligt store, men øvelse gør mester! :)

Vi afprøvede nogle nye fuldkornsris dertil

Disse skal koge 35-40 minutter - det er næsten 20 minutter længere end de fuldkornsris vi normalt bruger. Men de var godt kogte (ikke hårde som nogle fuldkornsprodukter kan være) så det var klart en bonus! Dog var de lidt klistrede - så tror absolut ikke de skal have mere end 30 minutter næste gang!
Jeg købte dem i Netto blandt deres Spotvarer - 500 gr. for kr. 10.

Nu vil jeg hen og slappe af på sofaen til et afsnit med De Unge Mødre! :)

4 kommentarer:

Senette sagde ...

Mmn, boller i karry er bare det bedste - det fik jeg også her til aften :)

Kathrine sagde ...

Jeg skal vidst ha boller i karry snarest! Mmmm :)

Og her blev der også set de unge mødre, de er bare klasse underholdning!

Malene uden R sagde ...

Senette - Ja, det er godt at holde fast i de go'e gamle retter. Mmmmmh mums :)

Malene uden R sagde ...

Trine - Det er ikke en ret vi husker at få så tit, men så lander den lige pludselig på madplanen :) Og synes det er god efterårsmad, som vejret jo indbyder til lige for tiden :s
Ja, de er god underholdning og fast program på tv-listen :)