mandag den 24. oktober 2011

Rester med et pift og gulerodsboller!

Selvom aftensmaden stod på frikadeller fra fryseren med kartofler, behøver det ikke altid at være kedeligt!
Jeg bagte kartoffel- og gulerodstern i ovnen, varmede frikadellerne og lavede lidt grønt dertil.


Jeg fik også bagt lidt brød i dag - det er også ved at være længe siden!
Jeg fandt opskriften lige her, men har ændret lidt i den. Min redigerede opskrift kan læses nedenunder:

Antal: 10 stk.
Bagetid: Ca. 18 minutter ved 200 grader.
Ingredienser:
½ pakke gær
1/4 tsk salt
1 spsk olie
2 3/4 dl lunken vand
Ca. 250 gram revne gulerødder
5-7 kugler frossen spinat
100 gram solsikkekerner
150 gram grahamsmel
150 gram fuldkornsspeltmel
200 gram hvedemel

Den frosne spinat tøes op - enten i en si med kogende vand eller i en skål i en times tid.
Gæren opløses i salten og olien tilsættes.
Vandet, de revne gulerødder og spinaten tilsættes og røres godt sammen.
Solsikkekernerne tilsættes sammen med melene og det hele æltes godt sammen.
Det stilles til hævning i 1 time.
Herefter deles dejen i boller - jeg delte min i 10 boller.
Herefter skal de hæve ½ time.
De bages midt i ovnen og til de har en let gylden skorpe.

Bollerne er dejligt luftige og håber de er godt mættende!

3 kommentarer:

Anne sagde ...

Hvor ser de boller da bare helt eminent gode ud - jeg skal da lige huske på din opskrift næste gang jeg skal bage:-)

Merca sagde ...

Uhm...Jeg må tilslutte mig LaTascha, de boller ser vildt lækre ud !!!

Malene uden R sagde ...

Anne - De er stadig svampede så vil klart anbefale dem og man kan jo bruge alverdens mel til dem :)

Merca - De smager også godt og så har de en masse dejlige farver pga. spinaten og gulerødderne :) Dog kunne de godt bruge lidt mere smag - måske bare lidt mere salt.