lørdag den 2. juli 2011

Chokoladecookies!

For nogle dage siden fristede Kristine med lækre, friskbagte chokoladecookies. Så dem måtte jeg prøve :)
De er super gode - men virkelig en chokoladebombe. Kristine anbefalede et glas mælk dertil - og det vil jeg klart også. Bare ærgeligt vi ikke havde noget mælk herhjemme i dag!

Antal: 20 stk.
Bagetid: Ca. 10 minutter ved 170 grader.
Ingredienser:
50 gr. smør
450 gr. mørkt, grofthakket chokolade
2 æg
170 gr. lyst muscovadosukker
½ tsk vaniliesukker
½ tsk bagepulver

85 g. hvedemel

Jeg valgte at bruge saltet smør = almindeligt smør. Derfor valgte jeg ikke at tilføje ½ tsk salt i opskriften. Hvis du bruger usaltet smør, skal du tilsætte salt.

Smør og halvdelen af chokoladen smeltes sammen over vandbad.
Æg + muscovadosukker + vaniliesukker piskes godt sammen til en ensartet masse.
Chokolade-smør-blandingen hældes sammen med æggeblandingen og røres godt sammen.
Bagepulver + mel tilsættes med en si og røres godt sammen.
Den sidste halvdel af chokoladen tilsættes nu og røres sammen. Dejen er nu blevet en tyk og klistret masse.
Der sættes klatter på en bageplade med en spiseske (der skal ikke være dej på hele skeen, for så bliver de for store).
De bages midt i ovnen til de "flækker" på overfladen.
Jeg fik nok cookies til at min midterste kagedåse er fyldt til randen. Mums!
Velbekomme! :)

Ingen kommentarer: