onsdag den 6. juli 2011

Jordbærmarmelade!

Jordbærrene fra igår var af sorten Sonata - de skulle være nogle af de sødeste. Og de smager også rigtig godt :)


Her er 7 kg jordbær klar til fryseren!
Jeg tog 1500 gram jordbær med hjem, så vi kunne få hjemmelavet marmelade. Resten kom i fryseren hjemme ved mine forældre, så der er til mere marmelade eller andet her resten af året.

Opskriften på marmeladen kommer her:

Tilberedningstid: 20 minutter.

Ingredienser:
1500 gr. jordbær
850 gr. sukker
1 brev geleringspulver + 3 spsk sukker

Atamon + kogt vand til klargøring af sylteglas.

Jordbærrene hældes i en skål og sukker hældes over. Det skal stå og trække lidt i køleskabet.
Jordbær + sukker hældes i en stor gryde og koges stille op.
Når det har kogt i ca. 10 minutter blandes 3 spsk. sukker sammen med geleringspulveret, og hældes ved bærrene, mens der røres godt. Det koger et par minutter.
Marmeladen hældes i foodprocessoren lidt af gangen og blendes (dette skal kun gøres hvis man ikke ønsker bær i marmeladen). Du skal IKKE bruge en blender. Trykket fra den varme marmelade gør at låget letter og der så er marmelade i hele køkkenet - jeg taler desværre af bitter erfaring! Så hellere en stavblender, hvis du ikke har en foodprocessor.
Marmeladen hældes på de skoldede glas og køler at lidt tid på køkkenbordet. Det skal efterfølgende på køl.

Jeg har ikke fået taget et billede af den færdige marmelade, men den skulle smages her til morgen på en skive friskbagt franskbrød med ost (flødehavarti er selvfølgelig den eneste rigtige) :)

Lige for tiden er jeg en dag bagud med at poste indlæg. Det er rigtig træls! Men mit overskud er bare ikke til det helt vilde, og nu når vejret er så godt i de her dage, så nyder vi at hygge udenfor eller ordne lidt i haven. Og sådan bliver det nok her resten af vores ferie - så bær over med mig! :)

Ingen kommentarer: