tirsdag den 13. december 2011

Luciabrød!

13. december er Luciadag og det synes jeg skulle fejres lidt :)

Så jeg bagte i går aftes luciabrød til den helt store guldmedalje, så jeg kunne glæde mine kollegaer på jobbet, sammen med lidt småkager :)


Opskriften er fundet lige her - dog med en enkelt rettelse eller to :)

Antal: Ca. 15 stk.
Bagetid: 10 minutter ved 225 grader.
Ingredienser:
200 gram smør
2½ dl mælk
50 gram gær
160 gram sukker
2 æg
½ tsk gurkemeje
650 gram mel
Evt. kardemomme

Smørret smeltes i en gryde og mælken tilsættes og stilles til afkøling.
Sukker og æggene piskes til en luftig æggemasse. Gurkemejen tilsættes og piskes godt ind i massen.
Gæren opløses i en skål med mælkeblandingen og æggemassen tilsættes.
Melet tilsættes lidt efter lidt til dejen er blød og "klistret" men ikke hænger ved fingrene.
Jeg brugte først min elpisker med dejkroge, indtil dejen var til at kunne røre med fingrene, uden der hang en halv portion fast derpå :)
Dejen deles herefter i 15 stykker og rulles til små pølser som formes som et S.
Der sættes en rosin i hver ende og brøddene stilles til hævning i 20-25 minutter.
Inden de kommer i ovnen pensles de med et sammenpisket æg.
Luciabrøddene bages midt i ovnen til de er lysebrune.

Ingen kommentarer: